CHRISTIAN KROHG

2024/25

Sovende mann - Rasmus Gaihede (Olje på lerret, 1882)
Sovende mann - Rasmus Gaihede (Olje på lerret, 1882)
Constance Bruun (Olje på lerret, 1885)
Constance Bruun (Olje på lerret, 1885)
Fra Restaurant Kisten, T. Bindesbøll og N. Hansteen (Olje på papir)
Fra Restaurant Kisten, T. Bindesbøll og N. Hansteen (Olje på papir)
Kobbergrunnen (Olje på lerret, 1897). Kodes samlinger.
Kobbergrunnen (Olje på lerret, 1897). Kodes samlinger.
Landsbygate i Grez (Olje på lerret, 1882). Kodes samlinger.
Landsbygate i Grez (Olje på lerret, 1882). Kodes samlinger.
Kone som skjærer brød (Olje på lerret, 1879). Kodes samlinger.
Kone som skjærer brød (Olje på lerret, 1879). Kodes samlinger.
Fotografering av Sovende mor (Olje på lerret, 1883). Kodes samlinger.
Fotografering av Sovende mor (Olje på lerret, 1883). Kodes samlinger.
Detalj, Fra Restaurant Kisten
Detalj, Fra Restaurant Kisten
Konsolidering av Kobbergrunnen
Konsolidering av Kobbergrunnen
Rensing av Kobbergrunnen
Rensing av Kobbergrunnen
Tilpassing av pynteramme før innglassing
Tilpassing av pynteramme før innglassing
Tilpassing av pynteramme før innglassing
Tilpassing av pynteramme før innglassing
Tilpassing av pynteramme før innglassing
Tilpassing av pynteramme før innglassing
Tilpassing av pynteramme før innglassing
Tilpassing av pynteramme før innglassing
Klart for innglassing
Klart for innglassing
Kitting av bortfall på pynteramme
Kitting av bortfall på pynteramme
Bakside etter montering, Kobbergrunnen
Bakside etter montering, Kobbergrunnen
Bakside etter montering
Bakside etter montering

UTSTILLING

CHRISTIAN KROHG. THE PEOPLE OF THE NORTH.

25.mars 2025 åpnet utstillingen «Christian Krohg. The People of the North» på Musée d`Orsay i Paris.


Før utstillingen har 7 av Krohgs verk vært hos oss for konservering og tilstandsvurdering. 4 av verkene tilhører Kode i Bergen, mens de 3 andre har ulike private eiere.


Behandlingen av maleriene har stort sett dreiet seg om sikring av løse fargelag, rensing, retusj og utbedring eller fjerning av eldre ferniss. Det har også vært en del arbeid med sikring av løs gips og forgylling, samt kitting av bortfall og retusjering av pynterammene. Forgylte pynterammer er bygd opp av materialer som reagerer ulikt både når det kommer til aldring og klima. Ved endringer i luftfuktighet vil treverk bevege seg. Ornamenter og kredering utført i gips beveger seg annerledes. Dette medfører ofte at gipsen sprekker og/eller faller av, og at forgylling skaller av. 

Eldre pynterammer har gjerne mange skjevheter og vridninger. Dette kan by på utfordringer når maleriet skal beskyttes og påføres glass i museal standard. For å skape jevn kontakt mellom ramme og maleri samt å få plass til glass, er det ofte nødvendig å bygge opp med treverk på pynterammens bakside. Oppbyggingen skal gi beskyttelse av maleriets sider samtidig som den estetisk står i stil med original innramming. Her er ingen ting tilfeldig; hverken typen treverk, treretning, overflatebehandling eller plassering av beslag og oppheng.


Les mer om selve ustillingen her


Se og hør mer om verket Kobbergrunnen her